JanneSutela

Uutisten takaa: Markku Pakkanen ei kannata rantarataa

  • KATSO KUVA: Markku Pakkanen takinkäännön jälkeen Kouvolassa
    KATSO KUVA: Markku Pakkanen takinkäännön jälkeen Kouvolassa

Markku Pakkanen on kääntänyt takkinsa Rantarata-asiassa. Tätä nykyä Pakkanen kumartaa Kouvolan suuntaan ratahankkeissa. Kotkan suuntaan kulkeva rata on jätetty käytännössä unholaan. Näkemiin siis Kotka ja Hamina. 

Pakkanen lausui Kouvolan sanomissa syyskuussa 2018 seuraavasti:

"Faktat puhuvat nyt itäradan puolesta, Pakkanen sanoo. Hän vakuuttaa olevansa ehdottomasti itäradan kannalla..."

Vuodesta 2007 lähtien Pakkanen on ollut Rantaradan vannoutunut kannattaja, mutta ei siis enää. Takki kääntyi sata prosenttia. Kaiken kukkuraksi tuon yhdentoista vuoden aikana Rantarata ei ole edennyt käytännössä yhtään. Menikö Pakkaselta kymmenen vuotta ihan hukkaan ? Epäonnistuttiinko totaalisesti Kotkan poikien asioiden lobbaamisessa?

Aikaisemmin Pakkanen keräsi arvatenkin ääniä Kotka-Hamina -akselilta perustuen muun muassa Rantaradan suosimiseen. Saiko Kotka-Hamina -akseli hyvän "äänestäjän kuluttajansuojan" Pakkasta äänestäessään, kun yhdessätoista vuodessa saatiin piirrettyä Rantarataa vain paperille ? No kukin voi arvioida tilannetta oman kuntansa näkövinkkelistä. 

Varmaa kuitenkin on se, että uudelleen Pakkanen ei uskalla kääntää takkiaan rata-asiassa. Edelleen nyt Helmikuussa perustuen lehtikirjoituksiin Pakkanen kumartaa Kouvolan suuntaan. Kun toiseen suuntaan kumartaa, niin silloin toiseen suuntaan saattaapi pyllistää.  

Keskustahallituksen valmistelu ratojen rakentamisesta asettuu outoon valoon, kun Bernerin esittämä rahoitusmalli roiskaistiin ihmisten ilmoille. Asiantuntijoidenkin mielestä rahoitusmalli on arveluttava ja Pakkasen on täytynyt tietää enemmän, mitä hän on julkisuudessa lausunut. Vaikka Pakkanen kumartaakin nyt  Kouvolan suuntaan raideasioissa, niin Bernerin rahoitusmalli lienee käytännössä kansalaisten kokonaisedun vastainen. Kertoiko Pakkanen äänestäjille, että suunnitelmat ovat hienoja - mutta käytännössä mahdottomia toteuttaa. Keskustan meno muistutti viime hallituskaudella enemmän laillistettua pankkiryöstöä kun kansalaisten edun ajamista. 

Keskustapoliitikot ovat päättyvällä vaalikaudella yhteistuumin yrittäneet siirtää kansallisomaisuuttamme yksityisen sektorin voitontavoittelutarkoituksiin. Ensitöikseen Anne Berner yritti siirtää verorahoilla jo kertaalleen maksetut maantiet erillisen yhtiön omistukseen tuottamaan voittoa. Onneksi Bernerin toimet estettiin, vaikka hän esiintyi kuin "susi lampaan vaatteissa". Keskustan Markku Pakkanen peesaili neljä vuotta Berneriä.

Juha Sipilä lausui Maaseudun tulevaisuudessa helmikuussa 2019, että Bernerin ratahankkeiden on edettävä ripeästi. Mikä oli Sipilän taka-ajatus? Nyt Sipilän puheet asettuvat outoon valoon, kun Bernerin edustama ruotsalaispankki SEB ilmoitti välittömästi kiinnostuksestaan ratahankkeiden rahoitukseen. Onko siis Berner jo aikaisemmin suunnitellut junaradoista varmoja rahoitussektorin koronkiskontavälineitä? Onko Berner syyllistynyt maanpetokseen, mikäli tulisi ilmi, että hän on "ajanut kaksilla rattailla" ministerinä ollessaan?

Voiko keskustan kansanedustaja Markku Pakkanen olla täysin tietämätön Bernerin kuvioista?

Ajattelevatko Berner, Sipilä ja Pakkanen suomalaisten etua?

Onko Pakkanen ikinä asettunut poikkiteloin arvioidessaan Bernerin hankkeiden riskejä?

Nähdäkseni Pakkanen on hiljaisesti siunannut Sipilän hallituksen manööverit. Mikäli Markku Pakkasen helmikuussa 2019 kannattama itärata taikka mikä tahansa junarata rahoitettaisiin ulkomaisella lainapääomalla taikka jollakin elinkaarirahoituksella, niin kyseessä olisi käytännössä koronkiskonta suomalaisten kukkaroista. Seuraavalla hallituskaudella tulee varmistaa, että ratahankkeita valmistellaan avoimesti rahoitusmallien osalta ja kansalaisten etu varmistaen. Äänestämällä voimme vaikuttaa.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat